מאגר פסקי דין

יכולת ההיסק בדבר עיתוי פתיחת הליך על בסיס נתוני המחשוב, האפשרות לסתירת היסק זה; תוקף החלטה שטעמה העיקרי שריר למרות ביטול טעמה המשני

בבית הדין הרבני הגדול ירושלים

תיק מספר:

1330348/5

בפני כבוד הדיינים:

הרב שלמה שפירא

תאריך:

ח' במרחשוון התשפ"ג
2.11.2022

הנידון:

יכולת ההיסק בדבר עיתוי פתיחת הליך על בסיס נתוני המחשוב, האפשרות לסתירת היסק זה; תוקף החלטה שטעמה העיקרי שריר למרות ביטול טעמה המשני

צד א':

פלונית (ע"י ב"כ עו"ד אבנר סאלם ועו"ד שירה דרורי־סאלם)

צד ב':

פלוני (ע"י ב"כ עו"ד ג'רמי שטרן)

החלטה

לפניי בקשת המבקשת לביטול ההחלטה שדחתה את בקשת רשות הערעור שלה.

במסגרת בקשה זו טוענת המבקשת כי החלטתי זו ניתנה על בסיס דברי המשיב כי בקשתה הוגשה לאחר המועד ומבלי שדבריו אלה ייסתמכו על אסמכתה כלשהי או שתינתן לה האפשרות להגיב עליהם, ולגופם של דברים ממציאה היא אסמכתה כי מצידה פנתה לבית הדין במועד והעיכוב בפתיחת התיק הוא תולדה של עיכוב במזכירות בית הדין.

יובהר אפוא: האמור בעניין מועד הגשת הערעור לא נאמר לאחר קבלת דברי המשיב בעניין כביכול כ'תורה מסיני' אלא לאור מועד פתיחת התיק כפי שהללו מופיעים במחשבי בית הדין. ייתכן שעל נתונים אלה ביסס גם המשיב עצמו את דבריו – ואין הצדקה להאשמתו כאילו כיזב בעניין זה – ומכל מקום בין כך ובין כך, החלטתי התבססה עליהם.

אכן בדיעבד עולה לכאורה מהאסמכתאות שהציגה המבקשת עתה כי ייתכן שמדובר בעיכוב שחל במזכירות בית הדין. על דרך כלל אין בית הדין נזקק לבדוק את העולה מנתוני מחשבי בית הדין בנוגע למועדי פתיחת תיקים, שכן החזקה היא כי נתונים אלה נכונים הם, ואף כי ניתנת חזקה זו לסתירה – סתירה כזו יכולה להיעשות במידת הצורך בבקשה לסתירת הדין, כעין הבקשה שלפניי עתה, ואין האפשרות לסתירתה מצדיקה ניהול תכתובת של החלטות, תגובות ותגובות לתגובות בכל תיק שבו לכאורה נפתח התיק לאחר המועד.

לגופו של עניין, למרות הצדק, לכאורה, בטענה בדבר מועד פתיחת התיק, איני סבור כי יש לבטל את ההחלטה ולהתיר את הערעור שכן ההחלטה לדחות את הבקשה נשענה על נימוק נוסף ועיקרי והוא:

משום שנוכח החלטת בית דין קמא מג' במרחשוון התשפ"ג (28.10.22) שהורתה על הגשת סיכומים בעניין זה ושמהעיון בה עולה כי אף קצבה להגשתם פרק זמן קצר של עשרה ימים, עולה לכאורה כי – שלא כאמור בבקשה – אין בית הדין קמא 'גורר רגליים' בעניין וכי בכל מקרה התועלת במתן רשות ערעור בסוגיה זו מוטלת בספק, בלשון המעטה.

אשר לחששות שמעלה המבקשת גם בהקשר זה – בהחלטתי הנ"ל כבר הובעה מפורשות וברורות הציפייה כי בית הדין קמא –

אכן ייתן את החלטתו בסוגיית המשמורת סמוך ונראה להגשת הסיכומים, ולא יותיר את הצדדים 'תלויים ועומדים' מבלי לדעת – עד 'הרגע האחרון' – אם נדרשות האם והבת לשוב ארצה עד לא' בכסלו (25.11), המועד שעד אליו התרנו את המשך שהיית הבת בחו"ל בלאו הכי, ולא כל שכן שלא יביא לידי ההכרח בשיבתן ארצה ערב החלטה בסוגיית המשמורת.

ככל שלא כך יהיה, ולרבות אם ייעתר בית הדין לבקשות ארכה בעניין הסיכומים – כפי שחוששת המבקשת – תהיה פתוחה לפניה הדלת להגיש אז שוב בקשת רשות ערעור, ועדיין יהיה זה טרם המועד שבו תידרש לשוב ארצה.

ניתן ביום ח' במרחשוון התשפ"ג (2.11.2022).

הרב שלמה שפירא

נשארו שאלות? השאירו פרטים ונחזור אליכם:

תקופת הגירושין מלאה בסימני שאלה, ואין בעלי מקצוע רבים שיספקו לך תשובות לשאלות עוד קודם חתימה על ייצוג. לצורך הקלת התהליך ומתוך שליחות לסייע ככל הניתן ללקוחותינו, סיכמנו עבורך את השאלות שהתקבלו אצלנו בתקופה האחרונה, כדי לשתף ידע ולתת כתף בתקופה לא פשוטה. במידה ויש לך שאלה שלא מופיעה כאן, ניתן לפנות באמצעות הטופס שבתחתית העמוד, נשוב בהקדם עם תשובה מפורטת.

Top
נגישות

מדריך עשרת השלבים לתכנון הליך גירושין נכון

הירשמו עכשיו וקבלו את המדריך חינם

בהרשמה אני מאשר לקבל תכנים שיווקים ומידע.

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

צרו קשר עוד היום

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרטים ליצירת קשר

פתח צ'אט
💬 זקוק לעזרה?
שלום 👋
אנחנו יכולים לעזור לך?