מאגר פסקי דין

השהיית הליך גירושין בשל הגשת תביעת נזיקין

בית הדין הרבני האזורי תל אביב יפו

תיק מספר:

1117522/15

בפני כבוד הדיינים:

הרב ישראל שחור
הרב דניאל כ"ץ
הרב אריה אוריאל

תאריך:

י' בכסלו התש"פ
08/12/2019

הנידון:

השהיית הליך גירושין בשל הגשת תביעת נזיקין

צד א':

פלונית (ע"י ב"כ עו"ד אסתר שלום)

צד ב':

פלונית (ע"י ב"כ עו"ד רפאל דין פרס)

החלטה

בפני בית הדין בקשת האישה לעיכוב ביצוע תביעת הגירושין עקב הגשת תביעה נזיקית כנגדה בבית המשפט על כך שהיא מסרבת לגירושין.

הבקשה הועברה לתגובת הבעל, ובא כוחו מסר שהדברים נכונים, לדעתו יש עילה נזיקית ברורה, שכן האישה מעכבת את הגירושין כבר מ-2017 וגורמת למרשו נזק רב, הסכמות לדון בנזק זה היא לבית משפט למשפחה והוא ממצה את זכותו המשפטית.

דיון והכרעה

הצדדים נשואים למעלה מארבעים וארבע שנים, ולהם ילדים בגירים, הצדדים פרודים מזה זמן, הבעל מבקש לסיים את הנישואין והגיש תביעה לבית הדין, בעוד האשה מבקשת שלום בית, בית הדין עוסק בדברים וכבר התנהלו מספר דיונים ונקבע דיון נוסף בזמן קרוב. בית הדין טרם הגיע להכרעה בדבר השאלה האם הגירושין מוצדקים ומחוייבי המציאות, והאם האשה היא סרבנית גירושין או שמא הבעל הוא זה שאינו נוהג כראוי באשת נעוריו.

כידוע לכל הנכנס בשערי היכל המשפט, הסמכות בענייני גירושין נתונה לבית הדין הרבני, ואך ורק לו.

כחלק מסמכות זו בית הדין גם רשאי לקבוע שבתנאים מסויימים הפעלת לחץ על אחד מן הצדדים מהווה התערבות שבעקבותיה הצדדים נאלצים לפעול בעל כורחם, ויש בכך פגם בהליך הגירושין שצריך להתנהל באופן נקי וללא כל התערבויות חיצוניות. אם מחמת ההלכה הפוסלת "גט מעושה" ואם מחמת ההלכה המחייבת גירושין של האשה מרצונה החופשי בלבד.

לנוכח זאת אף שבית הדין אינו נוהג להתערב כלל בתביעות הנעשות בערכאות אחרות והנמצאות בסמכותן, אולם ככל הנוגע לתביעה המתנהלת בבית הדין דנן, כאשר זו נעשית תחת לחץ של תביעות אחרות הרי שנפל על ידי כך פגם מהותי בהליך, פגם המחייב את בית הדין לעצור את הליך הגירושין עד להפסקת ההליך המקביל.

אשר על כן כל עוד מתנהלת בערכאה אחרת תביעת נזיקין כנגד האשה עקב סרבנותה לגירושין, בית הדין מורה על עיכוב ההליכים בתביעת הגירושין.

פסיקה זו היא המקובלת בבתי הדין הרבניים ראה לדוגמא פסק דין של בית הדין הגדול (תיק מס' ‏936594/2‏ בהרכב הרה"ג: הרב מסעוד אלחדד, הרב נחום גורטלר והרב ישראל שחור), ואף מצינו פסקים ביחס לתביעת נזיקין של גבר כנגד אישה שאינה מסכימה להתגרש (ראה גם מאמרים בנושא בתחומין כו ולו).

ככל שתומצא לבית הדין החלטה על סגירת התיק בבית המשפט, ההליכים יחודשו.

ניתן לפרסם לאחר השמטת פרטים מזהים.

 ניתן ביום י' בכסלו התש"פ (08/12/2019).

הרב ישראל שחור הרב דניאל כ"ץ הרב אריה אוריאל

נשארו שאלות? השאירו פרטים ונחזור אליכם:

תקופת הגירושין מלאה בסימני שאלה, ואין בעלי מקצוע רבים שיספקו לך תשובות לשאלות עוד קודם חתימה על ייצוג. לצורך הקלת התהליך ומתוך שליחות לסייע ככל הניתן ללקוחותינו, סיכמנו עבורך את השאלות שהתקבלו אצלנו בתקופה האחרונה, כדי לשתף ידע ולתת כתף בתקופה לא פשוטה. במידה ויש לך שאלה שלא מופיעה כאן, ניתן לפנות באמצעות הטופס שבתחתית העמוד, נשוב בהקדם עם תשובה מפורטת.

Top
נגישות

מדריך עשרת השלבים לתכנון הליך גירושין נכון

הירשמו עכשיו וקבלו את המדריך חינם

בהרשמה אני מאשר לקבל תכנים שיווקים ומידע.

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

צרו קשר עוד היום

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרטים ליצירת קשר

פתח צ'אט
💬 זקוק לעזרה?
שלום 👋
אנחנו יכולים לעזור לך?