לא הבטחתי לקיים !

האם יש משמעות להתחייבות אישה שהיא תוותר על כתובתה במקרה עתידי של גירושין ?

שאלה זו עמדה למבחן בפני בית הדין הרבני הגדול בפסק דין שניתן לאחרונה – והתשובה לשאלה מעניינת ומעוררת מחשבה עוד הרבה יותר מהשאלה.

אז טרם נסקור את הכרעת בית הדין הרבני הגדול, נסביר את השאלה שנראית לא כל כך ברורה, שכן אם האישה מוותרת אז היא ויתרה, ואם היא לא מוותרת אז מהי אותה התחייבות.

ובכן, כיום מקובל בין בני זוג שחווים קשיים בנישואין אולם לא רוצים בגירושין, לחתום על הסכם שנקרא הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, במסגרת הסכמים מסוג זה, מסדירים בני הזוג מצד אחד אל תנאי שלום הבית (טיפול זוגי, התחייבות לכבוד הדדי, הסדרים כלכליים בנישואין וכל עניין שמעיב על חיי הנישואין) כאשר לאחר סיום פרק שלום הבית בני הזוג מסדירים מראש גם את תנאי הגירושין כך שכל אחד מבני הזוג יודע כי לו ירצה לפרק את הנישואין הרי שתנאי הגירושין מוכתבים מראש.

אלא שאליה וקוץ בה, מבחינה הלכתית קיים איסור על בני זוג לחיות תחת אותה קורת גג ללא כתובה, מה שאומר שאישה איננה יכול לוותר מראש בהסכם שלום וחילופין גירושין על הכתובה, שכן אם האישה מוותרת מראש בפועל אין כתובה וקיימת בעיה הלכתית – הפתרון ההלכתי לבעיה זו היא התחייבות של האישה למחול על כתובתה במקרה של גירושין עם סידור הגט.

התחייבות זו גם הייתה במסגרת אותו הסכם שנידון בפני בית הדין הרבני הגדול – אלא שמה שקרה באותו מקרה הוא; שטרם הגירושין הצהירה האישה את הקלישאה הידועה כי "הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים" וכי היא מודיעה בזאת כי איננה מוחלת על כתובתה.

בית הדין הרבני האזורי קבע כי התחייבות האישה לוותר על כתובתה מהווה מחילה על הכתובה ולכן פטר את הבעל מתשלום הכתובה, אולם בית הדין הרבני הגדול לא הסכים עם הקביעה וביטל את פסק הדין וקבע כי "התחייבות למחול" כשמה כן היא "התחייבות עתידית" ולא מחילה בפועל ולכן כעת כשהאישה מצהירה טרם מתן הגט כי היא לא מקיימת את התחייבותה הרי שיש בכך התנהלות חסרת תום לב אמנם, אולם מחילה על הכתובה אין כאן, ולכן קבע בית הדין הרבני כי האישה לא מחלה על הכתובה, ולכן יש לדון לגופו של עניין האם הבעל חייב או פטור מכתובה.

יחד עם זאת קבע בית הדין הרבני הגדול, כי העובדה שהאישה לא מחלה בפועל על הכתובה מהווה ללא ספק "הפרת חוזה" כאשר לבעל עומדים כל זכויותיו המשפטיות לתבוע את האישה בגין הפרת חוזה, שהבטיחה למחול על הכתובה ולא ביצעה את התחייבותה.

משפטנים המעורים בתיק מעריכים כי גם אם תחויב האישה בתשלום כתובה, הרי שככל והבעל יגיש תביעה לפיצויים בגין הפרת חוזה בבית המשפט יכול שסכום הפיצוי שיקבל יהיה זהה לסכום שהאישה תקבל בגין הכתובה, כך שכלל לא בטוח שלאישה שווה להמשיך ולנהל את תביעת הכתובה.

לקריאת פסק הדין המלא לחץ כאן

נשארו שאלות? השאירו פרטים ונחזור אליכם:

תקופת הגירושין מלאה בסימני שאלה, ואין בעלי מקצוע רבים שיספקו לך תשובות לשאלות עוד קודם חתימה על ייצוג. לצורך הקלת התהליך ומתוך שליחות לסייע ככל הניתן ללקוחותינו, סיכמנו עבורך את השאלות שהתקבלו אצלנו בתקופה האחרונה, כדי לשתף ידע ולתת כתף בתקופה לא פשוטה. במידה ויש לך שאלה שלא מופיעה כאן, ניתן לפנות באמצעות הטופס

Top
נגישות

מדריך עשרת השלבים לתכנון הליך גירושין נכון

הירשמו עכשיו וקבלו את המדריך חינם

בהרשמה אני מאשר לקבל תכנים שיווקים ומידע.

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

צרו קשר עוד היום

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרטים ליצירת קשר

פתח צ'אט
💬 זקוק לעזרה?
שלום 👋
אנחנו יכולים לעזור לך?