בית הדין שנהג באופן לא מידתי וניהל הליך פגום נפסל מלהמשיך ולדון בתיק

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

בית הדין הרבני הגדול בפסק דין מקיף ויסודי, קבע כי בית הדין האזורי יהיה מנוע מלהמשיך ולדון בתיק לאחר שבית הדין הגדול פסל את כל החלטותיו ופסקי הדין שנתן, וזאת עקב פגמים קשים בהליך כדברי בית הדין הרבני הגדול.

להלן תמצית העלילה, הצדדים חתמו על הסכם גירושין, אולם הבעל התחרט עוד לפני סידור הגט וביקש לבטל את ההסכם, בית הדין האזורי דחה את בקשתו, ועל בקשה זו הגיש הבעל ערעור שהתקבל ולמעשה ביטל את הסכם הגירושין, לאחר פסק דינו של בית הדין הגדול לביטול הסכם הגירושין הגישה האישה לבית הדין האזורי בקשה לסידור גט (למרות שכאמור כלל לא נפסק שהבעל חייב לתת גט) ומאז החלו הדברים להתגלגל בצורה בלתי סבירה.

הצדדים הוזמנו לסידור גט תוך חמשה ימים ממועד מתן ההחלטה על בקשת האישה, מיד בתחילת הדיון ביה"ד מחייב את הבעל בגט ומודיע  לו על כך בפרוטוקול הדיון, מיד לאחר מכן ביה"ד האזורי מחיל סנקציות המחייבות את המערער להתייצב בביה"ד כל יום בשעה 8.30 בבוקר ולשהות כל היום במסדרון ביה"ד האזורי בחיפה. הוראה זו היא ללא הגבלת זמן.

למעשה, הוטל על הבעל סנקציה דרקונית שגורמת לו שלא יוכל לעבוד, ולא יוכל לנהל סדר יום שגרתי, הבעל הודיע על כך לביה"ד אולם ללא הועיל.

בדיון הנ"ל הופיע דיין חדש, וללא שהכיר את הצדדים מדיונים קודמים. לאחר מספר שורות פרוטוקול חויב הבעל ע"י ביה"ד במתן גט לאשתו כולל על ידי הדיין החדש וכל זאת ללא שהתקיים קודם לכן הליך שנקבע בתקנות הדיון בתקנה ע"א, תקנה  שקובעת את סדרי הדין כאשר בא שינוי בהרכב ביה"ד.

באותו יום יצאו מביה"ד האזורי שתי החלטות האחת על חיוב בגט, והשניה ביה"ד מורה לב"כ האשה שתציג את כל החומר שיש כנגד הבעל תוך 24 שעות.

לאחר מכן – באותו הדיון שבתחילתו הודיע בית הדין לבעל כי הוא מחויב בגט, החל ביה"ד לחקור את הבעל, כלומר ביה"ד קודם פוסק לחייב בגט. ואח"כ ביה"ד חוקר את הבעל בדיון, וכך אוסף חומר נוסף לבסס את פסיקתו ההלכתית.

בית הדין הגדול בפסק דין מקיף קובע כי מדובר בהתנהלות בלתי מקובלת, שאין לה כל מקור חוקי או הלכתי, בהתאם מבטל בית הדין הגדול את כל פסקי הדין של בית הדין האזורי וקובע כי בית הדין לא יוכל להמשיך לדון באותו תיק, והתיק מועבר להרכב אחר.

על מנת למחיש את חומרת הדברים בעיניו של בית הדין הגדול להלן ציטוטים מתוך פסק הדין:

"כמו"כ הסנקציה הזו להופיע כל יום בביה"ד האזורי ולשהות כל יום במסדרון בין השעות 8.30 עד לסוף היום וללא הגבלה בזמן היא סנקציה חמורה ביותר. אין לה אזכור בחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין התשנ"ה 1995) ולא בתקנות הדיון.

ברור לכל, שאדם שיאלץ להופיע יום יום בביה"ד ולהמתין שם כל היום – יאבד את מקום עבודתו, כאשר הוראה שכזו לא תהיה מוגבלת בזמן.

אין הבדל גדול בין להיות כלוא בין כותלי בית הסהר "מעשיהו" , לבין להיות כל יום ובמשך כל היום כלוא במסדרון ביה"ד האזורי בחיפה – ללא הגבלת זמן."

לקריאת פסק הדין המלא לחץ כאן

נשארו שאלות? השאירו פרטים ונחזור אליכם:

תקופת הגירושין מלאה בסימני שאלה, ואין בעלי מקצוע רבים שיספקו לך תשובות לשאלות עוד קודם חתימה על ייצוג. לצורך הקלת התהליך ומתוך שליחות לסייע ככל הניתן ללקוחותינו, סיכמנו עבורך את השאלות שהתקבלו אצלנו בתקופה האחרונה, כדי לשתף ידע ולתת כתף בתקופה לא פשוטה. במידה ויש לך שאלה שלא מופיעה כאן, ניתן לפנות באמצעות הטופס

Top
נגישות

מדריך עשרת השלבים לתכנון הליך גירושין נכון

הירשמו עכשיו וקבלו את המדריך חינם

בהרשמה אני מאשר לקבל תכנים שיווקים ומידע.

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

צרו קשר עוד היום

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרטים ליצירת קשר

פתח צ'אט
💬 זקוק לעזרה?
שלום 👋
אנחנו יכולים לעזור לך?