בית הדין הרבני בפסק דין נגד היועץ המשפטי לממשלה

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

בניגוד לעמדת היועמ"ש שקבע כי בית הדין הרבני אינו מוסמך לדון בשינוי של משפחתו של הילד, החליט בית הדין הרבני בחיפה כי הוא מוסמך לדון ולתת הוראות באשר לקביעת שם משפחתו של הילד.

 פסק הדין שפורסם בתקופה האחרונה עורר שיח רב סביב נושא ששנים רבות היה כמעט קונצנזוס, חוסר סמכותו של בית הדין הרבני לדון בסוגיית שם משפחתו של קטין, וככל ויש מחלוקת על קביעת שם משפחתו של קטין נהוג להתדיין בתביעה אך ורק בבית המשפט לענייני משפחה.

מסתבר כי לשון החוק דווקא נוטה להעניק סמכות לבית הדין הרבני, אלא שתפיסות משפטיות קדומות הביאו לתפיסה לפיה בית הדין הרבני אינו מוסמך.

בית הדין הרבני בחיפה בפסק דין (בתיק 897196/3  ) בהרכב כב' הדיינים הרב דניאל אדרי – אב"ד, הרב בן ציון הכהן רבין, הרב אלעד עלי משנה סדרי עולם, בית הדין הרבני הבהיר כי לטעמו מוסמך הוא לדון ולתת הוראות לשינוי שם משפחתו של הקטין.

החלטת בית הדין הרבני הביאה למעורבותו של היועץ המשפטי לממשלה שפנה במכתב חריג לבית הדין הרבני בבקשה שלא יתערב בתיק ויעביר את הדיון לבית המשפט לענייני משפחה.

בית הדין הרבני בפסק דינו דוחה אחת לאחת את הטענות שהציג היועץ המשפטי לממשלה וקובע חד משמעית – בית הדין הרבני מוסמך לדון בתביעה לשינוי שמו של ילד.

בשולי פסק הדין בית הדין הרבני, אף מעביר ביקורת נוקבת על פניית היועץ המשפטי לממשלה וכך נכתב בפסק הדין:

בבקשתו והצגת עמדתו אל בית הדין, פונה ב"כ היועמ"ש וטוען טענה עקרונית ורוחבית ביחס לנדון, אשר לדעתנו אינה מן העניין וחורגת מגבול תפקידו, ומעמידה בצל אחר ובעייתי את שאר טיעוניו. לדבריו של ב"כ היועמ"ש, עיסוקו של בית הדין בהכרעת המחלוקת בין ההורים בשאלת שם משפחתו של הקטין אשר התעוררה עקב גירושיהם, הינה 'הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים', כלשונו, וכי לדבריו "יש בה כדי להרחיב את 'מירוץ הסמכויות' הקיים היום, דבר שאינו רצוי כלל וכלל". וכאן יתמה הקורא! – מה לב"כ היועמ"ש ולפרקליט מטעם המדינה בהעלאת 'שיקולי מדיניות' של הרחבת או צמצום 'מירוץ הסמכויות' ובהתאם לכך גם הגבלתם וצמצומם של סמכויותיו של בית הדין הרבני?! מוטב ונכון יותר שהפרקליט הנכבד יניח את העיסוק בתחום זה למחוקק הישראלי לענות בו, בהתאם לתפיסות עולמם ודעותיהם של נציגי הצבור המחוקקים, וקל וחומר במקום שהראינו בצורה ברורה כי מהותית אין בעיסוקו של בית הדין הרבני בנדון כל 'הרחבת סמכות' מעבר לסמכות המקורית שהוקנתה לבית הדין לפי סעיף 3 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין).

לקריאת פסק הדין המלא לחץ כאן

נשארו שאלות? השאירו פרטים ונחזור אליכם:

תקופת הגירושין מלאה בסימני שאלה, ואין בעלי מקצוע רבים שיספקו לך תשובות לשאלות עוד קודם חתימה על ייצוג. לצורך הקלת התהליך ומתוך שליחות לסייע ככל הניתן ללקוחותינו, סיכמנו עבורך את השאלות שהתקבלו אצלנו בתקופה האחרונה, כדי לשתף ידע ולתת כתף בתקופה לא פשוטה. במידה ויש לך שאלה שלא מופיעה כאן, ניתן לפנות באמצעות הטופס

Top
נגישות

מדריך עשרת השלבים לתכנון הליך גירושין נכון

הירשמו עכשיו וקבלו את המדריך חינם

בהרשמה אני מאשר לקבל תכנים שיווקים ומידע.

טוען רבני לענייני גירושין - משה ליבוביץ

צרו קשר עוד היום

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרטים ליצירת קשר

פתח צ'אט
💬 זקוק לעזרה?
שלום 👋
אנחנו יכולים לעזור לך?